zaterdag 6 april 2013

Een lijstje van 5 tegen uitstelgedrag

Uitstelgedrag.  Ken je dat?
Ik heb er echt een probleem mee.
Vaak genoeg als ik iets moet/wil doen, doe ik alles (meestal onnodige dingen) behalve dat ene ding dat ik moet/wil doen.



Bijvoorbeeld me blog. me laatste post is een hele tijd terug, gewoon omdat ik deze post uitstelde.
Ik begon dus met schrijven (niet deze versie) en ik keek naar alle mijn spullen op me bureau en ik dacht " oh jee wat rommelig"
Losse blaadjes, oude bonnen, wat boeken..........

Ik nam dus die blaadjes en zette ze op een stapel, en toen zag ik een paar blaadjes ertussen met een paar leuke quotes waarvan ik dacht hey! wat motiverend zoals:
" Be the type of person you want to meet"
" Be kind wherever possible, its always possible"
Ik dacht dit moet ik bewaren, de rest moet ik wel weggooien.

Ik zat ze dus een tijdje te lezen, weet niet hoelang ik bezig was, en ging naar voren om een vuilniszak te halen , maar toen werd Kaithlin (me dochter van 8 maanden) wakker en die had natuurlijk aandacht nodig. Ze is altijd echt lief als ze wakker wordt.

Dan gaat ze een beetje gapen en als ze je ziet, dan verschijn er langzaam een lach op dr gezicht en een twinkle in dr ogen (dat heeft ze van mij hoor :))

Ik tilde dr dus op, heb dr een hapje gegeven (sneetje brood met kaas... ze mag al brood met kaas!). Liet haar kruipen , las een verhaaltje voor, ging met dr naar buiten om die doggies te zien en zette haar terug in dr boxje om zelf te spelen. Ik ging terug naar achteren en dacht...ik zou iets doen.. Oh ja me bureau opruimen.

Ma la me facebook even checken (Jullie kunnen denk ik de rest van het verhaal wel indenken). Daar was ik dan ook een tijdje mee bezig. You get my point.

Wat ik denk dat hier zal werken: Proberen niet teveel tijd te stoppen (afgeleid worden) door de onnodige dingen. (In bovenstaande is Kaithlin absoluut wel belangrijk, dus dat was absoluut geen afleiding. if you catch my drift, dat mag wel afleiding zijn) Wat ik wou laten zien is die andere zaken die afleidend waren.

Ma goed. ik ben een paar tips gaan zoeken op het net. En ik heb dus een lijstje van 5 tips die misschien kunnen helpen bij het niet afgeleid raken en uitstel gedrag uit te stellen (haha)

1. Weet wat belangrijk is: Als je To-do list alleen bestaat uit de dingen die je moet doen. Maak dan een onderscheid tussen wat heeft prio en wat is belangrijk voor volgende week. Kruis de 3 belangrijkste dingen aan die je vandaag moet doen en doe ze

2. Identificeer je tijd - eters: is het je telefoon/email/facebook? Als je niet weet wat het is, onderzoek het voor een paar dagen. Als je weet wat het is. doe die dan een paar dagen niet. Zet je telefoon even uit, of log uit facebook (minimize dat ding niet)

3. Ken je productieve uren. Vind je van jezelf dat je smorgens het meest gedaan krijgt? Zorg er dan voor dat je dat ding dat je moet doen op die uren doet. Plan het in!

4. Feliciteer jezelf. Is het je gelukt? Heb je het eindelijk gedaan? Trakteer jezelf op een stukje cake (ik zeg maar wat). Niet elke keer natuurlijk. Of je kan dan eindelijk FB even checken

5. Herdenk je zaken: Evalueer om de zoveel tijd hoe je zaken zijn gegaan. Heb je wat gedaan aan je goals? Had je ze beter kunnen doen? Waarom? Had het simpeler gekund of niet.
Evalueer.

Ik hoop dat ze je helpen. Ik ben zelf ook maar een rookie. Het is vallen en opstaan you know :)

Tot het volgend lijstje:

Met twinkle ogen en een brede smile

Aisah



Geen opmerkingen:

Een reactie posten